تبلیغات
صنایع تولیدی اصفهان مقدم - بایدها و نبایدهای بسته بندی محصولات
صنایع تولیدی اصفهان مقدم
سفره تجزیه پذیر اصفهان مقدم صنایع تولیدی اصفهان مقدم تولید کننده انواع پاکت کامپوزیت  نانو پد اپیلاسیون نیلو اصفهان مقدم  انواع فیلم پلی اتیلن 3لایه و داخل مشکی انواع فیلم و پاکت وکیوم اصفهان مقدم

در این مقاله موضوع بسته بندی را مورد بررسی قرار می دهیم، که ابتدا تعاریفی از بسته بندی ارائه می کنیم و بعد موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهیم:

نقش بسته بندی، مزایای بسته بندی، اهمیت بسته بندی، انواع بسته بندی، هزینه های بسته بندی و در آخر نکات مورد نیاز و ضروری برای بسته بندی مطلوب و مناسب آورده شده است.امروز بسته بندی کالا نمایانگر نحوه نگهداری و محافظت کالا و برند نیز چگونگی معرفی خصوصیات محصول به مصرف کننده می باشد. با وجود اینکه تکنولوژی های نو ظهور کارکردهای بسته بندی را از سطح ذکر شده ارتقاء داده و وارد مباحث تخصصی تری کرده اما هنوز هم از دید یک مصرف کننده ،بسته بندی، بعنوان بیرونی ترین ابزار برقراری ارتباط بین برند و مصرف کننده در قفسه های فروشگاه،  نقشی استراتژیک در تحریک مصرف کننده و موفقیت فروش بازی می کند.

باید ها و نبایدهای بسته بندی محصولات
مقدمه:
بسته بندی در حال حاضر به عنوان یک جزء ضروری از زندگی مدرن ما در نظر گرفته شده است و پیوستی از یک شیء فیزیکی است که برای فروش ارائه می شود. بسته بندی بخش مهمی از نام تجاری است که عنوان آن نقشی را که در ارتباط با تصویر و هویت یک شرکت است را بازی می کند. بسته بندی نقش مهمی در ارتباطات بازی می کند، علی الخصوص از نظر فروش که می تواند به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری خرید مصرف کننده باشد.

بسته بندی به مصرف کنندگان کمک می کند تا محصول را از بین طیف گسترده ای از محصولات مشابه انتخاب کند و باعث تحریک رفتار خرید مشتریان شود. در حوزه بازاریابی بسته بندی یک روش جذاب جهت انتقال پیام در رابطه با محصول به مشتریان می باشد همچنین این امکان را فراهم می سازند که محصوالت مختلف به صورت واحد و منسجم محافظت شوند.

اینجا مسئله ای که مطرح است تعریف طراحی بسته بندی است که بطور قطع نمی توان تعریف مشخصی از یک طراحی ارائه داد جز اینکه بگوئیم طراحی را شرایط محصول، مکان و نحوه ارائه طراحی می کنند، چه بسا تعریف طراحی بسته بندی و شناخت اجزای آن برای یک یخچال و یک مبل کاملا متفاوت است چون این محصولات نیازهای متفاوتی برای یک پروژه طراحی بسته بندی تعریف کرده و انتظارات گوناگونی برای آن ها بایستی برآورده شود.
بسته بندی امروزه حکم پیام فروشنده به خریدار را دارد؛ در اصل تولید کننده برای موفقیت در این ارتباط دوطرفه باید بتواند به زبان خریدار صحبت کند بنابراین بسته بندی صرفا یک محافظ کالا نیست که با گرافیک به زیبایی رسیده باشد

سوال اینجاست که آیا یک تولید کننده جواهر می تواند با خریدارش به زبان یک مسگر صحبت کند؟

ضرورت و اهمیت مطالعه حاضر در این است که بسته بندی می تواند محصول را برای استفاده، ذخیره، شناسایی آسان تر و همچنین در طراحی های بازاریابی کمک کند زیرا بسته بندی نقش کلیدی در مدیریت و ارتقای نام تجاری دارد پس الزم است نکاتی را جهت بسته بندی بهتر در نظر گرفت. هدف اصلی از بسته بندی کاال این است که در فاصله زمانی انبارداری ، حمل ونقل و توزیع، صفات و مشخصات مهم کاال حفظ شود و از صدمات و خطرات احتمالی جلوگیری شود.

بسیاری از بازاریابان بسته بندی را همراه با عناصر دیگر آمیخته بازاریابی یعنی قیمت، کالا، و مکان و تبلیغات پیشبردی، بعنوان پنجمین p می دانند. بنابراین الزم است که تلاش های زیادی در جهت افزایش کارایی بسته بندی صورت بگیرد؛ به همین دلیل است که رسانه های قدیمی نیز مسیر فعالیت خود را بسوی تبلیغات در هنگام خرید سوق می دهند.

بسته بندی
- کاتلر بسته بندی را به عنوان تمام فعالیت های طراحی و تولید ظرف برای یک محصول تعریف می کند.
- بسته بندی محصول عبارت است از هرگونه ظرف یا بسته بندی که محصول در آن برای فروش به بازار عرضه می شود یا بوسیله ی آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرف کنندگان منتقل می گردد.
- بسته بندی عبارت است از کلیه عملیاتی که کالا سالم و زیبا به دست مصرف کننده رسیده و حمل ونقل آن را تسهیل می کند.
- بسته بندی پوششی است که کالا را در برابر عوامل طبیعی و غیرطبیعی حفاظت می کند و باعث سهولت در حمل و جابجایی می شود و در جذابیت های لازم برای توسعه فروش اثر می گذارد.
خدمات بسنه بندی شامل: تشخیص، توضیح، محافظت، نمایش، ترویج و تمیز نگه داشتن محصول قابل عرضه در بازار است.

نقش بسته بندی
وظیفه ی اصلی بسته بندی محافظت از محصول در برابر آسیب های بالقوه است، در درجه دوم وظیفه بسته بندی حمل و نقل، انبارکردن، فروش و بهره برداری از محصول برای اطمینان از راحتی در استفاده از محصول است. یسته بندی به عنوان یک ابزار برای برقراری ارتباطات است که ارتباط بین محصول و مصرف کننده نهایی در فروشگاه را حفظ می کند.

بسته بندی باید توجه مصرف کنندگان را جذب کند و ارزش کافی از محصول به مصرف کننده را در دوره کوتاه درست در محل فروش را انتقال دهد. بسته بندی ها جنبه احترام به مشتری را دارند بنابراین باید خیلی به آن ها اهمیت بدهیم و تبلیغی است ارزان برای کالایمان )بازاریاب خاموش( بنابراین در تهیه و اطلاعاتی که بر روی آن درج می کنیم و حتی در انتخاب رنگ آن باید دقت شود.

مزایای بسته بندی
1 -رساندن اطلاعات لازم به مشتری
2 -سهولت در کاربرد و حمل ونقل و انبارکردن محصول
3 -افزایش طول عمر محصول
4 -ایجاد ذهنیت مثبت در مصرف کننده نسبت به کالا
5 -نشاندهنده کیفیت محصول
6 -افزایش رفاه مصرف کننده
7 -کمک به خرید آگاهانه توسط مصرف کننده : چرا که بسته بندی مناسب از طریق ارائه اطلعات کافی و دقیق توسط برچسب های بسته بندی می تواند به خریدار در انتخاب محصول کمک نماید.

عیب بسته بندی نیز این است که بسته بندی خوب باعث افزایش قیمت محصول نیز می شود. بسته بندی محصول با وجود هزینه های زیاد آن ضروری است زیرا مزایای بسیاری برای تولید کننده، خرده فروش و مصرف کننده نهایی دارد. مزیت اصلی بسته بندی اطلعاتی است که به مصرف کننده منتقل می کند مثل دستورالعمل مصرف، مواد استفاده شده در ترکیب محصول، نشانه استاندارد و موارد دیگر که طبق ضوابط تجاری و قانونی باید روی بسته بندی ها نوشته شود.

بسته بندی قسمتی از کالا می باشد و ارتباط زیادی با کالا دارد ، معموالا اولین چیزی که مصرف کنندگان هنگام خرید مشاهده می کنند بسته بندی محصول است. بسته بندی از عوامل پرهزینه و مهم استراتژی بازاریابی است و بنابراین قیمت را افزایش می دهد. امروزه هزینه های مربوط به بسته بندی در کشور های بسیار بالاست. بسته بندی محصول به عنوان ابزاری برای محافظت از محصول است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد محصولات را بدون ترس از افتادن لک دست ها روی آن ها و آلوده شدن، لمس کنند.
بسته بندی امکان ارزیابی محصول را با توجه به ظاهر آن برای مصرف کنندگان فراهم می نماید و در همان زمان می تواند در صورت مناسب بودن عدم اطمینان مصرف کننده در مورد کیفیت یا نام تجاری محصول را کاهش دهد.

اهمیت بسته بندی
گاهی بسته بندی وظیفه فروشنده را بهتر از آدم زنده انجام می دهد چرا که انسانها در موقعیتهای متفاوت دارای خصوصیات عاطفی، رفتاری و روانی متفاوتی هستند . گاه افسرده، بی تجربه، خسته و بی حوصله اند. اما بسته بندی مناسب همیشه اطلعات کاملی را در مورد محصول به مصرف کننده منتقل می نماید؛ از طرفی خریدار بدون صرف وقت بسیار، براساس تجربه، ذوق، سلیقه و گاه آزمایش از بین صدها محصول مشابه می توان انتخاب نماید.
به هر حال اهمیت نگهداری و بسته بندی کالا ، کمتر از تولید آنها نمی باشد و در انتها تولید هر کالایی، بسته بندی عامل تعیین کننده حفظ و نگهداری آن تا رسیدن به دست مصرف کننده و از طرفی بهترین و بزرگترین مروج تبلیغ محصولات یک شرکت می باشد.

انواع بسته بندی
بسته بندی حمل و نقل: محصولات برای ورود به بازار تجارت به یک بسته بندی خوب برای محافظت در برابر شرایط نامناسب محیطی، حمل و نقل و ذخیره سازی نیاز دارد؛ به عنوان مثال: ورقه فیبر، جعبه های چوبی و غیره

 بسته بندی محصولات مصرفی: این بسته بندی حجم مورد نیازی از محصول را برای مصرف نهایی نگهداری می کند و بیشتر مربوط به بازاریابی می باشد؛ به عنوان مثال: نوشابه، توتون و تنباکو و غیره

هزینه های بسته بندی
مهم ترین جنبه ی بسته بندی که به آن توجه می شود هزینه بسته بندی است که شامل موارد زیر می باشد:
هزینه مواد: هزینه های بسته بسته بندی و کنترل کیفیت؛
هزینه انبارداری و دست زدن به بسته بندی: این شامل هزینه دست زدن به بسته های بزرگ، سنگین مواد ساخت و ساز،طبل و غیره
هزینه عملیات بسته بندی: این شامل هزینه های مربوط به عملیات مانند، تمیز کردن بسته بندی، پرکردن محصول بسته شدن و برچسب زدن
هزینه نگهداری از بسته های پر: این شامل هزینه های متحمل شده برای تغییرکاال از یک شکل بسته بندی به دیگر
هزینه از دست دادن و خسارت: مربوط به از دست دادن و صدمه در طول عملیات، تحویل حمل و نقل و غیره
هزینه بیمه: مربوط به جبران خسارت های ناشی از آسیب پذیری های بسته بندی

بسته بندی و نام تجاری:
در حالی که بسته بندی دارای ارتباط نزدیک با محصول است، اما مهم ترین نقش در توسعه نام تجاری است. بسته بندی عملکرد محصول را تسهیل نمی کند، اما در عوض به نام تجاری کمک می کند و مهم تر از آن به منزله هویت نام تجاری است.

نکاتی که در طراحی بسته بندی باید به آن توجه شود تا دارای ویژه گی های مثبت در انتخاب باشد عبارتند از:
طرح بسته بندی باید به نحوی باشد که شکل ظاهر و نمای عمومی ان جالب بوده و حداکثر فروش را تامین نماید با توجه به آثار ذهنی و جذابیت طرح های بسته بندی در پیشبرد فروش توصیه می شود که با شرایط و نیازها و سلیقه مصرف کنندگان بازار هدف آشنا باشیم و در طراحی از آن استفاده کنیم.

طراحی علاوه بر افزایش فروش سبب سلامت کالا و بالا رفتن کلیه قابلیتهای موردنیاز می شود و همواره بر اساس خصوصیات و ویژگیها ی کالا و سایر عوامل انجام می پذیرد. از آنجا که ظاهر هر بسته نشانگر نگرش سازنده نسبت به تولید کالایش می باشد پس ظاهر، اولین و قویترین تاثیر این نگرش را در بیننده خود باعث می شود.

یک طراح زبردست علاوه بر جذابیت طرح بسته بندی باید عواملی از قبیل فرهنگ اجتماعی، اروگونومی، سن و سال خریدار، سلمت روحی و جسمی، سلیقه و اخلق، محل فروش و نگهداری، چگونگی و کیفیت محصول و از همه مهمتر درآمد مصرف کنندگان را در انتخاب شکل و رنگ بسته در نظر بگیرد و همچنین طراح یک بسته بایستی با در نظر گرفتن بازار هدف، طراحی را انجام داهد ضمن اینکه سلیقه مصرف کننده آن منطقه یا حومه را مد نظر دارد باید برای ورود به بازار های مختلف شکل مورد نظر فروشنده )سوپر مارکت خاص( را نیز در بسته بندی لحاظ نماید.

در طراحی بسته باید از رنگها و تصاویری که نوشته های تبلیغاتی که با فرهنگ بومی آن بازار مطابقت دارد استفاده نمود . مثل در اروپا از رنگ سبزهای تیره در اکثر کشورهای اروپایی مورد علاقه نمی باشد و در ایران از قهوه ای براق )مشکی مات( قرمز مات مورد تنفر است و در سوئیس رنگ زرد یعنی لوازم آرایشی و زرد تخم مرغی نشانه مرگ است.

از طرفی انتخاب نام مناسب نیز کمتر از طرح و رنگ بسته بندی نمی باشد چرا که نام مناسب بیانگر محتوای بسته بوده و ضمن ایجاد کشش و تاثیر روانی در ذهن و خاطر خریدار باقی می ماند.

لذا رعایت نکات زیر ما را در بسته بندی بهتر کمک می کند:
حجم اندک بسته
حجم بسته بندی نسبت به آنچه که در آن جای می گیرد برخوردار باشد اما در برخی موارد نیز حجم کم نکته مثبتی نیست بلکه نقطه مقابل خواهد بود و آن زمانی است که کالا از جمله و سایلی خواهد بود که بعنوان کادو خریداری می شود و اغلب مایل هستند کالای که برای هدیه برای آن هزینه می کنند نسبت به مبلغ پرداختی از حجم متناسبی برخوردار باشد.

قابلیت حمل و نقل
یکی از نکات مهمی که هنگام خریداری کالا برای خریدار اهمیت دارد این است که برای انتقال آن با سختی و دشواری روبرو نشود و برای خریدار سوال نباشد که چگونه، و از کجا باید وسیله خریداری شده را به دست بگیرد در گذشته به این نکته خیلی کم توجه می شد و اغلب چون در کارخانه تولیدات بسته بندی می شد و توسط گارگران و ماشین آلات باربری جابجا می شد توجهی به حمل تک کالا صورت نمی گرفت.

 اما امروزه حتی در بسته بندی های پوششی که کالا در یک کارتن قرار می گیرد محل های برای جای دست تعبیه شده این نکات باعث می شود خریدار به این نکته توجه کند که تولید کننده آنقدر خود را در جایگاه خریدار دیده که به تمام مسائل او از جمله چگونگی
حمل کالا اندیشیده تا برای او انتقال کالای خریداری شده سهل و آسان باشد.

سبکی وزن
وزن کاال نیز عامل دیگری در استفاده بهتر و مطلوب از نظر مصرف کننده خواهد بود این اصل را به تمام کالا ها می توان تعمیم داد از کالاهای مصرفی گرفته تا کالا های لوکس را نیز شامل می شود.

قابلیت بازیافت
بازیافت بسته بندی ها پس از مصرف کالا علوه بر جنبه زیست محیطی می تواند رویکردی مثبت برای مصرف کننده داشته باشد و بسته بندی کالای مصرف شده می تواند برای مصرف کننده کاربردی دیگری نیز داشته باشد این نکته در برخی ظروف مواد شوینده و مواد خوارکی نیز دیده شده که ظرف ارائه شده آنقدر کاربردی است که پس از استفاده اصلی کالا مورد استفاده نهایی دیگر نیز قرار می گیردد.

بهداشت
رعایت نکات بهداشتی مناسب و مرتبط با کالا در شکل و چگونگی بسته بندی می تواند عامل دیگری در جذب اعتماد مخاطب باشد.

جلب توجه مصرف کننده
برای اینکه خریدار بتواند از میان انبوه کالاهای مشابه کالای ما را انتخاب کند و بتوانیم کالای خود را به او نشان دهیم دانش ارتباط تصویری و توانمندی های طراحی و گرافیک است که می تواند همراه با دانش روانشناسی به کمک طراحی یک بسته بیاید تا نکاتی که باعث جلب توجه مصرف کننده می شود مورد توجه قرار گرفته و مصرف کننده را به سوی کالای ما بکشاند.

ارتباط برقرار کردن با محتوی درون بسته
بر قراری ارتباط با محتوای بسته می تواند در انتخاب و تصمیم گیری مخاطب و خریدار بسیار موثر باشد گاهی این ارتباط فراتر از واقعیت است و مصرف کننده بعد از مصرف و تجربه نظرش متفاوت خواهد شد این نکته به صداقت تولید کننده بر می گردد و اینکه قصد تولید یک محصول را دارد یا نه برنامه دراز مدتی برای تولیدات خود دارد در صورتی که برنامه دراز مدت داشته باشد باید در بسته بندی به نکاتی اشاره کند که پس از تجربه و استفاده از محصول بر اعتماد وی به محصول و تولید کننده و حتی فروشنده کالا بیشتر شود برای رسیدن به این منظور الزام نیست تمام واقعیت های کالا را قید کرد بلکه می توان به مزیت ها و نکاتی که برای مصرف کننده دارای اهمیت است و یا وجه تمایز آن با کالاهای مشابه است اشاره نمود.

توجه به سلیقه و فرهنگ مصرف کننده
سلیقه و خواست مصرف کننده نکته دیگری است که هم در تولید و هم در بسته بندی دارای اهمیت ویژه ای است و چه بسا رعایت این نکته در بسته بندی بسیار مهمتر است چرا که اگر در تولید محصول به این نکته اهمیت داده شده باشد ولی در پوشش و بسته بندی لحاظ نشده باشد نمی تواند نظر مصرف کننده را جلب کند

 تاثیر ویژگی های طراحی بسته بندی :
رنگ :
روانشناسی رنگ نشان داده است که مردم از نظر معانی و عاطفی به رنگ پاسخ دهند.

به عنوان مثال، از لحاظ فرهنگی، آبی، سبز و سفید مرتبط با خوبی، مهربانی و آرامش است، در حالی که سیاه و قرمز رنگ های فعال و قوی می باشند، عنصر تجانس رنگ دربسته بندی محصولات مصرفی به طور معمول برای تمایز دسته بندی محصولات، طعم و خانواده نام تجاری استفاده می شود.
با گذشت زمان مصرف کنندگان رنگ مناسب برای دسته بندی محصولات را می آموزند. رنگ بسته بندی برای به تصویر کشیدن تصاویر تجاری استفاده می شود.

شکل
شکل بسته بندی منجر به انتظارات ادراک حجم در میان مصرف کنندگان می شود.
تنظیمات مستطیل شکل در چارچوب محصوالت مصرفی در اهداف خرید مصرف کننده و ادراک محصول موثر است.

اندازه
اندازه بسته بندی نشان داده که بر رفتار مصرف کننده تاثیر دارد.
بسته بندی را آزمایش کنید
بطور کلی عملکرد و مقبولیت یک بسته بندی جدید در گرو انجام آزمایشات عملی و تجلی نیازهای دپارتمان های مختلف در بسته بندی جدید است. بسته به نوع کاال و اینکه نسبت به تغییر در کدام عوامل فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیک حساسیت داشته باشد، بسته بندی بایستی تحت شرایط معین و بر اساس استاندارد مشخص تست شود. این تست ها عمدتا یکپارچگی بسته بندی، جلوگیری از صدمات فیزیکی و عدم نفوذ پذیری بسته نسبت به شرایط خارجی را دنبال می کنند.

نکات خیلی مهم در بسته بندی:
1 -در سیستم بسته بندی باید شناخت کامل به مواد اولیه بسته بندی داشته باشیم و همچنین از نظر خصوصیات کاربردی آنها باید به خوبی اطلع داشته باشیم.
2 -خصوصیات کالایمان را بدانیم و بر پایه آن بسته بندی مناسب انتخاب کنیم. مثلا بدانیم کالایمان چه وزنی دارد، شکستنی است، احتیاج به حرکت هوا دارد. حساسیت آن در مقابل لرزه و رطوبت چگونه است و غیره.
3 -از نظر تکنولوژی دستمان باز باشد و بدانیم تکنولوژی مناسب بسته بندی )برای کالای  مورد نظر( چیست مثل )وکیوم – فرم – کارتن – نایلون و غیره(.
4 -مراحل توزیع را خوب بشناسیم و الگویی از آن ترسیم کنیم. بعد وسایل حمل و نقل ، انبارهای توزیع مشخص و بر پایه آن بسته بندی مناسب را انتخاب کنیم.

نکاتی که در بسته بندی صادراتی باید رعایت کنیم:
در بسته بندی صادراتی هم باید نکاتی را توجه کرد به دلیل اینکه کالای ما مسافت بیشتری را طی می کند و همچنین رقابت جهانی وجود دارد. بنابراین باید به نکات زیر توجه کنیم:
1 -مطابق با استاندارد و مقرارات کشور متعهد باشد.
2 -جلب توجه خریدار احتمالی و ترغیب به خرید )وسوسه جهت امتحان کالایمان(
3 -متناسب با نیازها و خواست های بازار مورد نظر باشد.
4 -توان حفاظت از ویژگی کالا را داشته باشد. )طعم – رنگ – بو(

استراتژی های بسته بندی
بهترین راه برای به دست آوردن مزیت رقابتی در یک بازار مصرف کننده نوآوری در بسته بندی است. بسته بندی های نوآورانه منجر به تغییر درک محصول و ایجاد موقعیت جدید در بازار می شود با این حال، محرک اصلی برای بسته بندی نوآورانه برای افزایش فروش از طریق ارتقای برند است.
قیمت باید روی بسته بندی مشخص شده باشد: در یک بررسی انجام شده در نقطه خرید44درصد از خریداران گفته اند که قیمت مشخص شده آن ها را تشویق به خرید محصول کرده است.

بسته بندی سبز
در راستای رشد نگرانی های اجتماعی در مورد محیط زیست، شرکت های دارای کاالهای مصرفی به طور فزاینده استراتژی بازاریابی سبز در پیش گرفته اند گزینه های در دسترس برای افزایش توسعه پایداربسته بندی شامل: توجه به محیط زیست با تولید بسته بندهایی که در آنها از مواد شیمیایی مضر کمتر استفاده شده باشد، کاهش تعداد سطوح بسته بندی، استفاده مجدد از بسته بندی ها، پر کردن مجدد محصول، و اطمینان حاصل کردن از این که ترکیبی از مواد را مورد استفاده قرار داده ایم که قابل بازیافت هستند.

نتیجه گیری:
بسته بندى به عنوان یکى از ابزارهاى مهم بازاریابى شناخته مى شود و شرکتها و دولتها براى افزایش توان رقابتى خود در بازارهاى داخلى و خارجى از آن سود مى برند. امروزه از بسته بندى فقط براى محافظت از کاال استفاده نمى شود، بلکه براى آن نقشها و مسولیت هاى زیادى قائلند از جمله اینکه ارزش افزوده ایجاد کند و به خریدار پرستیژ و اطلعات دهد باید مشترى را جلب کند، جذابیت داشته باشد، شخصیت و شأن مشترى را حفظ کند و به مصرف کننده احترام بگذارد.

فرهنگ و ارزشها را در کشور هدف در نظر داشته باشد و از فرهنگى استفاده کند که براى مردم لذتبخش است. نوع و جنس مواد اولیه از نظر بهداشتى و ایمنى مناسب انتخاب شود و سلمتى در مورد مصرف را تضمین کند. باید طورى طراحى شود که دسترسى به کالا راحت و به راحتى قابل حمل باشد، به خود کالا لطمه نزند و مطابق با استانداردها، مقررات بازار و کشور مورد نظر باشد.
در نتیجه برای ابقا و پیشرفت در این دنیای رقابتی امروزه طراحان بسته بندی باید نکات الزم و ضروری را جهت بسته بندی مطلوب و مناسب رعایت کنند.





نوع مطلب : چاپ و بسته بندی، 
برچسب ها : بسته بندی، بازاریابی، مزایای بسته بندی، چاپ و بسته بندی، مشتری،
لینک های مرتبط : اینستاگرام صنایع تولیدی اصفهان مقدم، صنایع تولیدی اصفهان مقدم، کانال تلگرام اصفهان مقدم،
علی کرمی
یکشنبه 1 اسفند 1395
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به وبلاگ صنایع تولیدی اصفهان مقدم خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای صنایع تولیدی اصفهان مقدم محفوظ است